HTML

Politikai kampány blog

A blog szerzője Varga Áron (1985) politológus. Korábban több hazai intézet politikai elemzője, majd vezető tanácsadója, a Corvinus Egyetem Politikatudományi Doktori Iskolájának hallgatója.

A blog a facebookon

Friss topikok

  • Csavarjagin: Remélem, jól aludtál az akolban, a szállongó szarillat közepette. Én kiválóan. Mint mondtam, EZ a ... (2014.04.06. 08:28) Mire számíthatunk?
  • ♔batyu♔: Érdekes, hogy a demokratáknak miért nem tetszenek a civilek. Máskor (Milla) pedig úgy odavannak ér... (2014.03.24. 14:07) SMS: Profi kampány a Fidesz ellen - vagy a Fideszért?
  • Rémbódess: Ok, akkor nézzük eme prudens gazdaságpolitika gyakorlati megvalósulását: Találnak egy rakat pénzt... (2014.03.19. 13:35) Miért nincs a Fidesznek programja?
  • Republic Forever!: @űrszelvény: "És vajon jobb lesz-e neki, ha azért nincs földje, mert nem tudott versenyben maradni... (2014.03.14. 13:44) MSZP-s kampányvideók: Egy év csúszással
  • states1: Maradjunk annyiban, hogy a 31 már csak 18, és még az sem biztos. A tények tehát ne zavarják a szer... (2014.03.09. 06:52) Honnan az ördögből?

Címkék

2013 (1) 2014 (18) amerika (1) arnóth (1) atomerőmű (1) belváros (1) bernadett (1) big (1) blikk (1) bohóc (1) botrány (1) bruck (1) bulvár (1) cöf (2) compass (1) csalás (1) demokratikus koalíció (1) dk (1) e-mail (1) együtt (3) ellenzék (1) elnökválasztás (1) előny (1) eredmény (1) facebook (2) fiatalok (1) fidesz (10) film (1) fkgp (1) földpályázatok (1) gábor (1) gallup (1) google (1) greenpeace (1) hamisítás (1) hátrány (1) hiba (1) hír tv (1) interjú (1) ipsos (1) jelöltek (1) jobban (1) jobbik (5) k-monitor (1) kampány (20) kampányfilm (1) kampányfinanszírozás (4) képviselők (1) kerék-bárczy (1) kétharmad (2) kijev (1) kiszervezés (1) kormány (1) korrupció (2) köteles beszéd (2) kövér (1) közvélemény (1) kreatív (1) kutatás (1) levelezés (1) liberálisok (3) lmp (1) mária (1) média (2) medián (1) megélhetés (1) mesterházy (2) money (1) monok (1) mráz (1) mszp (5) népszavazás (1) népszerűség (1) név (1) nézőpont (1) ogli g (1) olimpia (1) orbán (1) oroszország (1) országgyűlési (1) összefogás (3) összefoglaló (1) paks (2) parlament (2) párt (1) pártok (1) pártválasztó (1) péter (1) plakátok (1) pm (2) politika (2) program (2) putyin (1) reklám (2) rogán (1) sajtó (2) schmuck (1) seres (1) sms (1) szabályosság (1) szavazás (1) széll (1) szélsőjobb (2) szepessy (1) szlogen (1) szlogenek (1) szociáldemokraták (1) szocsi (1) tagok (1) tárki (1) teljesít (1) tisztaság (1) trafikmutyi (1) ukrajna (1) usa (1) választás (10) választási (1) választási rendszer (1) vicc (1) video (1) videó (2) voksmonitor (1) zsolt (1) Címkefelhő

Elmúlt a kampány, éljen a kampány

2014.04.11. 14:55 :: Varga Áron

Nem dicsekvésből, hiszen előre látszott a dolog, de a választás eredménye elég ellenőrizhető módon az lett, amit vártunk. Nem igazolódott be a baloldali politikusok kampányszövege/önáltatása, miszerint a közvélemény-kutatások nem megbízhatóak: meglehetősen stabilan sikerült előrejelezni a választás eredményét. Az új választási rendszer nem győzelmet hozott a Fidesznek (ez a régiben is simán meglett volna), csak kétharmadot: a voksok 45 százalékával sikerült alkotmányozó többségre szert tenni. Ezt örökítette meg a Kurier karikatúrája is:

karika.jpg

Hogy a választás tisztességes (free and fair) volt-e, az a nagy különbség ellenére sem túl könnyen eldönthető kérdés. A pártok indulását nem akadályozták, a verseny valódi volt, a szavazójog alapjai (titkos, egyenlő, közvetlen) többé-kevésbé biztosítva voltak, de legalábbis a határon belüli és túli szavazatok egyenlőtlensége nem befolyásolta érdemben a végeredményt. A választási rendszer átírása egyértelműen a Fidesznek kedvezett, de önmagában ez egyáltalán nem jelenti, hogy a baloldalnak jobb és hatékonyabb politizálás esetén ne lett volna esélye nyerni. A választási rendszer torzítása nem nagyobb, mint például a brit egyéni választókerületi rendszerben szokott lenni, ez alapján semmiképpen nem nevezhetjük antidemokratikusnak a rendszert. Az már más kérdés, hogy egy, szinte deklaráltan a jelenlegi erőviszonyokra szabott rendszer mennyiben nevezhető annak. Például ha 2018-ban a Fidesz ismét újraírja a választási rendszert (amire minden esély megvan), akkor biztosan kijelenthetjük: a 2014-es választások előtt azért manipulált a Fidesz a választási rendszerrel, hogy nyerjen. Az pedig nem éppen demokratikus.

Aminek a jelentőségét lehetetlen tudományos, de akár elemzői szemszögből megítélni, az a média torzító hatása. Korábban a balliberális médiafölény közhelynek számított - és valóban, a kétezres évek közepéig a jobboldal hátrányban volt e tekintetben. Főként 2010-től fordult azonban a kocka: a közszolgálati média és a nem lebecsülendő jelentőségű MTI nevetséges színvonalú Fidesz-kampánymédiává változott, a kereskedelmi tévé pedig vagy nem tudósított politikáról, vagy szerelmes volt a Fideszbe. A rendszerváltás óta nem volt annyira távol a médiapluralizmustól Magyarország, mint most. Sokan mondják persze, hogy 2014-re a szavazók nagy része napi szintű internethasználó - így a hírek már nem csak a televízióból jutnak el hozzá. Én viszont azt gondolom, hogy nem véletlenül kötötte 2012-ben az Obama-stáb is legtöbbet televíziós hirdetésre: a kereskedelmi tévéknek még most is meghatározó jelentősége van. Az Orbán-kormány behozhatatlan előnyre tett szert azzal, hogy a kereskedelmi tévék az ő szája íze szerint alakították műsorpolitikájukat. Illetve műsoraikat, mert politika, az nem nagyon volt benne.

Összességében azonban nem lehet kizárólag a politikán kívüli környezetet okolni a jobboldali győzelemért, és nemcsak azért, mert a politikán kívüli környezet alakítása is politika. Hanem azért sem, mert a baloldal vitathatatlanul gyengén, koncepció nélkül politizált, éveket töltött saját belharcaival, képtelen volt a személyi, főként pedig a politikai megújulásra és arra, hogy vonzó alternatíva legyen. A tanulság levonásának, a személyi konzekvenciák hiánya pedig azt jelzi, hogy 2014-től kezdve is a fő kérdés: be tudja-e látni a baloldal, hogy ezek nélkül sosem lesz esélye legyőzni a Fideszt? A Jobbik erősödése egyértelműen veszélyes tendencia, még a középre húzás politikájával együtt is, illetve úgy igazán. Ha hosszú távon kialakul a lengyel modell Magyarországon - ahol két jobboldali párt verseng egymással -, akkor az nagyon beszűkíti a releváns pártok közti ideológiai távolságot. Nálunk ugyanis nincs mérsékelt jobboldal, csak egy, az "állandó kivételes állapotot" fenntartani kívánó Fidesz és egy szélsőjobbos párt. A Fidesz nem lehet képes, a Jobbik pedig személyi állománya miatt szintén nem tud eléggé konszolidálódni ahhoz, hogy betöltse a politikai közép szerepét. Egyelőre úgy tűnik, a választóknak ez többé-kevésbé megfelel, hiszen a közép jobbra tolódott. A kérdés, hogy ha ez egyszer megváltozik (ha egyáltalán megváltozik) lesz-e kire szavazni. Nem néhány százezer embernek, hanem a többségnek.

Most pedig fordítsuk a fejünket Európa felé: megkezdődött ugyanis az EP-választási kampány. Nem vették észre? Ez nem véletlen: az országgyűlési kampány is szinte észrevétlenül telt. Köszönjük meg a kampányszabályozás kialakítóinak és a gyenge ellenzéknek.

Szólj hozzá!

Címkék: kampány választás mszp fidesz jobbik szélsőjobb eredmény választási rendszer kétharmad

A bejegyzés trackback címe:

https://politikaikampany2014.blog.hu/api/trackback/id/tr556016094

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.