HTML

Politikai kampány blog

A blog szerzője Varga Áron (1985) politológus. Korábban több hazai intézet politikai elemzője, majd vezető tanácsadója, a Corvinus Egyetem Politikatudományi Doktori Iskolájának hallgatója.

A blog a facebookon

Friss topikok

  • Csavarjagin: Remélem, jól aludtál az akolban, a szállongó szarillat közepette. Én kiválóan. Mint mondtam, EZ a ... (2014.04.06. 08:28) Mire számíthatunk?
  • ♔batyu♔: Érdekes, hogy a demokratáknak miért nem tetszenek a civilek. Máskor (Milla) pedig úgy odavannak ér... (2014.03.24. 14:07) SMS: Profi kampány a Fidesz ellen - vagy a Fideszért?
  • Rémbódess: Ok, akkor nézzük eme prudens gazdaságpolitika gyakorlati megvalósulását: Találnak egy rakat pénzt... (2014.03.19. 13:35) Miért nincs a Fidesznek programja?
  • Lesz még Magyar Köztársaság: @űrszelvény: "És vajon jobb lesz-e neki, ha azért nincs földje, mert nem tudott versenyben maradni... (2014.03.14. 13:44) MSZP-s kampányvideók: Egy év csúszással
  • states1: Maradjunk annyiban, hogy a 31 már csak 18, és még az sem biztos. A tények tehát ne zavarják a szer... (2014.03.09. 06:52) Honnan az ördögből?

Címkék

2013 (1) 2014 (18) amerika (1) arnóth (1) atomerőmű (1) belváros (1) bernadett (1) big (1) blikk (1) bohóc (1) botrány (1) bruck (1) bulvár (1) cöf (2) compass (1) csalás (1) demokratikus koalíció (1) dk (1) e-mail (1) együtt (3) ellenzék (1) elnökválasztás (1) előny (1) eredmény (1) facebook (2) fiatalok (1) fidesz (10) film (1) fkgp (1) földpályázatok (1) gábor (1) gallup (1) google (1) greenpeace (1) hamisítás (1) hátrány (1) hiba (1) hír tv (1) interjú (1) ipsos (1) jelöltek (1) jobban (1) jobbik (5) k-monitor (1) kampány (20) kampányfilm (1) kampányfinanszírozás (4) képviselők (1) kerék-bárczy (1) kétharmad (2) kijev (1) kiszervezés (1) kormány (1) korrupció (2) köteles beszéd (2) kövér (1) közvélemény (1) kreatív (1) kutatás (1) levelezés (1) liberálisok (3) lmp (1) mária (1) média (2) medián (1) megélhetés (1) mesterházy (2) money (1) monok (1) mráz (1) mszp (5) népszavazás (1) népszerűség (1) név (1) nézőpont (1) ogli g (1) olimpia (1) orbán (1) oroszország (1) országgyűlési (1) összefogás (3) összefoglaló (1) paks (2) parlament (2) párt (1) pártok (1) pártválasztó (1) péter (1) plakátok (1) pm (2) politika (2) program (2) putyin (1) reklám (2) rogán (1) sajtó (2) schmuck (1) seres (1) sms (1) szabályosság (1) szavazás (1) széll (1) szélsőjobb (2) szepessy (1) szlogen (1) szlogenek (1) szociáldemokraták (1) szocsi (1) tagok (1) tárki (1) teljesít (1) tisztaság (1) trafikmutyi (1) ukrajna (1) usa (1) választás (10) választási (1) választási rendszer (1) vicc (1) video (1) videó (2) voksmonitor (1) zsolt (1) Címkefelhő

Miért nincs a Fidesznek programja?

2014.03.18. 16:35 :: Varga Áron

Teljességgel érthetetlen, hogy a választások előtt három héttel miért nem rendelkezik a Fidesz-KDNP választási programmal. A programnélküliség nemcsak támadási felület az ellenzék számára, de valóban inkompetenciát jelez. Persze nem arról van szó, hogy a Fidesz ne tudna összerakni egy választási programot. De akkor miről?

Politológusként van némi tapasztalatom arról, hogyan készül egy választási program. Ideális esetben a munkával megbízott munkatársak különböző szakértők anyagaiból rakják össze a végleges programot, rengeteg egyeztetést követően. Nem árt, ha legalább maga is valamennyit konyít a szakpolitikákhoz és az általános politikai kontextushoz is, tud például külföldi "legjobb gyakorlatokat" nézni, hogy pártunk vagy politikusunk ne csak saját korábbi ötleteit hasznosítsa újra. A politikus szerepe a rendszerben, hogy a célokat jelölje ki és hagyja jóvá a programot, ami a végső verzió elkészültéig rengeteg változtatáson megy át. Van persze olyan is - főként kisebb (például polgármester-jelölti) programok esetében, hogy a programírást részben vagy teljes egészben kiszervezik tanácsadóknak. Egy professzionális tanácsadó képes összerakni egy legalább egy vállalható szintű anyagot, akkor is, ha ez nem vág a szakterületébe. Egyszerűen el tudja dönteni, mi passzol egy programba és mi nem, sőt, konyít valamit a megvalósíthatósághoz is.

Éppen ezért érthetetlen, miért nincsen a Fidesznek a választások előtt három héttel semmiféle programja. Egyrészt ez nem volt jellemző a Fidesz korábbi gyakorlatára: Orbán Viktor pártjának mindig volt programja. A Fidesz tökéletesen tisztában van azzal, hogyan kell kockázatminimalizáló programot írni: ilyen volt a biztos választási győzelem tudatában kiadott Nemzeti Ügyek Politikája címet viselő dokumentum is. Semmitmondó, de színes-szagos, céljának tökéletesen megfelelő anyag volt az, amelyen nehéz volt fogást találni. Az általánosságokba ugyanis nehéz belekötni, az így megfogalmazott célok jelentős részével a választók Fidesszel egyébként nem szimpatizáló része is egyetértett volna. 

Azt sem mondhatjuk, hogy a Fidesznek nincsen megfelelő mennyiségű erőforrása vagy megfelelő felkészültsége ahhoz, hogy összerakjon egy hasonló dokumentumot. Ha egy párt ellenzékből képes ilyesmire, akkor kormányoldalról még könnyebb lenne megtenni ezt. A program egyes elemeit előkészíthetnék a minisztériumoknál, de akár a Századvéghez hasonló külső tanácsadó intézeteknél is. Különösebb mennyiségű pénzbe nem is kerül az ilyesmi, ráadásul a Fidesz már alsó hangon számolva, február végéig is elköltött legalább 2 milliárd forintot a kampányban. Nehezen hihető, hogy ebbe a  költségvetési keretbe egy néhány százezer, ne adj'isten millió forintos tétel ne fért volna bele. Ha a Fidesz április 6. előtt mégis kijön a egy programmal, akkor pedig az időzítést szúrták el, de nagyon: fegyvert adtak az ellenzék kezébe, hogy (teljes joggal) vádolja a Fideszt programnélküliséggel. Az tökéletesen érthető, hogy nyerő pozícióból miért nem kíván Orbán Viktor miniszterelnök-jelöltként megmérkőzni az ellenzéki pártok vezetőivel, az azonban már jóval kevésbé, miért nem ad ki egy többnyire általánosságokból álló, a többség számára elfogadható programot.

Úgy tűnik tehát, hogy a Fidesz nagyobb kockázatnak látja még egy ilyen választási program elkészítését is, mint azt, hogyha ellenfelei folyamatosan az elképzelések hiányával vagy eltitkolásával vádolják. Ha ez így van - és nem csak csúsznak a közzététellel -, akkor a párt túlzott óvatosságból hibát követ el, egyébként nem az elsőt a kampányban. A programnélküliség ugyanis árt a Fidesznek, ami még akkor is igaz, ha a végeredményt ez érdemben nem fogja befolyásolni. Viszont ez a jelenség alkalmas arra, hogy lerántsa a leplet a Fidesz sokak által hibátlannak gondolt kommunikációjáról.

69 komment

Címkék: kampány választás fidesz program 2014

A bejegyzés trackback címe:

https://politikaikampany2014.blog.hu/api/trackback/id/tr435867872

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gyászhuszár 2014.03.19. 08:26:12

Ne legyünk álszentek! van ebben az országban valaki, akik pogromok, bocs programok alapján választ? látom már nincs miről írni..komolyan minek ez? a fidesz már 2 milliárd HUF-nál jár a kampány költésben, ez nem elég program?

Kivlov 2014.03.19. 08:39:24

miért lenne érthetetlen? az nem érthetetélne, amikor van program a választások előtt és vannak homlokegyenest más cselekvések a megnyert választás után? ami kb az elmúlt választásokon minden egyes esetben előfordult? ki hisz még a programoknak?

nu pagagyí 2014.03.19. 08:44:56

Nem érnek rá. Minden idejüket elviszi a megszerzett mutyibirodalmak igazgatása.
Pedig szívesen elolvasnám a Fekete György által szerkesztett kulturális fejezetet, Hoffmann Rózsa oktatási vízióit, a Matolcsy gesztorságával összeállított gazdasági programot és Kumin Ferenc vallomását a mégnagyobb demokrácia szükségességéről.

Juhász Péter (LMP) 2014.03.19. 08:59:13

"Orbán Viktor pártjának mindig volt programja". Ezt érdemes lenne a szövegen belül is idézőjelekbe rakni. Utoljára akkor volt programjuk, mikor Gyufa ellen mentek 1998-ban. Az összes blog 2010-ben erről szólt, mikor látványosan kiderült, hogy semmilyen program nélkül csaonak bele a kétharmadba.

hansoloo 2014.03.19. 09:14:50

@Juhász Péter (LMP): jah, ha a blogok megírták, akkor az biztos úgy van...
gyurcsánynak volt programja 2006-ban, aztán pont annak ellenkezőjét csinálta. jah, meg aközben lebukott, és kiderült, hogy 1,5-2 évig hazudtak.
az mszp-nek mi a programja? megszüntetjük a gyermekéhezést? aztán hogyan? miből? mennyiért? kivel?

Ben Franklin 2014.03.19. 09:27:07

A Fidesz profin kommunikál. Bármelyik európai párt örülne ha fele ilye jól kommunikálna.

Aki 2x 2/3ot kap azt vélhetően nem kell oktatni arról hogy mit kommunikáljon és mit ne.

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.03.19. 09:27:40

"Miért nincs a Fidesznek programja?"

Van neki, egyetlen mondatból áll "ballibek ne!" Ez elég is a választásokra.

nu pagagyí 2014.03.19. 09:30:09

@maxval a gondolkodó birca: Engem azért érdekelne, hogy mit is akarnak csinálni.

Ben Franklin 2014.03.19. 09:32:49

@Juhász Péter (LMP): Senki se kíváncsi a pártprogramokra.

1. minenki tudja milyen a fidesz
2. a 2006os programból öszöd lett 2 hónap múlva meg államcsőd
3. LMP/Jobbik/2farkukutya kormányozni soha nem fog ki fárasztja magát a programja elolvasásával szerinted?

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.03.19. 09:37:09

@nu pagagyí:

Igen, ez engem is, mert nem látok az egészben távlati koncepciót. De most kampány van és mindenki igyekszik a nyerő taktikát alkalmazni, s a Fidesz is csak ezt teszi.

Hmmm... 2014.03.19. 09:38:45

Nyilván úgy gondolják, hogy be van biztosítva a győzelmük... a bólogatóknak elég a király, a többiek előtt pedig nem akarnak hazugnak látszani a választásokat követően, amikor azok a megszorítások jönnek (amik gazdaságilag elég szükségesnek látszanak, a választási kőccségvetést kompenzálandó), amikre bánunk is utált már (valami olyast mondott, hogy van még meglepetés a tarsolyában).

E hozzászólást pedig lehet kimoderálni... mert a realitásról szól... a Fideszfigyelő-beli tegnapihoz hasonlóan.

Ben Franklin 2014.03.19. 09:41:05

@Hmmm...: Ja 2002ben is jöttek a megszorítások, mi?

Az üresen kongó államkasszából lett a 100 napos program.

Kivlov 2014.03.19. 09:47:27

@nu pagagyí:
engem jobban érdekelne, a vörösök mit akarnak és miből.
mert orbánról tudjuk, hogy kb ugyanazt mint eddig. az összefosás meg 10 különböző nyilatkozatában 10 különbözőt mond. és amit mondaanak, azok is csak üres frázisok, konkrétumok nélkül.

Ben Franklin 2014.03.19. 09:52:23

@Kivlov: Orbánt leváltani. Ez a biztos pont.

Kivlov 2014.03.19. 09:55:25

@Ben Franklin:
Ez oké.
Ezzel is csak az a baj, hogy amikor kormányon voltak, akkor sem tudtak mást csinálni, mint orbánozni…

Arni83 2014.03.19. 10:14:19

Nekem nagyon tetszik az ellenzék programja... Elvileg van vezetőjük, de a gyakorlatban egy sokaknak ellenszenves ember viszi a kampányt; az lényegtelen, hogy 8 évig miket csináltak, majd most megújulnak és leváltanak és olyan jó lesz, hogy csak na; meg amúgy is itt minden szar és el kell üldözni az Orbánt és erre természetesen ők a legalkalmasabbak. Élükön a kőbunkó Gyurcsánnyal, a vezetni képtelen Mesterházyval, az egyszer már visszavonult Bajnaival, az 5%-ot egyedül elérni képtelen Fodorral és a mandátumért bárkivel összeálló Szabó Tímeával... Gratulálok és sajnálom a balosokat, hogy ezek jutanak nekik.

Netuddki. 2014.03.19. 10:23:06

Nem baj ha a fidesznek nincs programja. Majd lesz pogrom...

Kommédiás 2014.03.19. 10:24:40

@Kivlov:

Így van! A kormányváltók tegnap kijöttek egy 3 perces kis kampányvideóval, melyben a vezető arcok összefoglalták, hogy mit is terveznek, hogyha netán kormányra kerülnének...

De ezek a már tőlük megszokott üres ígéretek csak, megint elővették a szegény gyermekeket, a kórházi várólistákat...azért azt nem hagynám figyelmen kívül, hogy a 2002-2010 között nagyjából 10000-rel csökkent a kórházi ágyak száma...

Netuddki. 2014.03.19. 10:26:34

@Arni83: Balfasz, frissen regisztrált fidesztroll! Nem vagyok balos, de a zösszefosás bármelyik "vezérürüje" visszakézből lealázza a gyáva "nemleszvita" orbánodat. Szánalmas, de ez van, a tények pedig makacs dolgok.

"Arni83 0 bejegyzést írt és 9 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban. 2014.03.06. óta tag."

Kivlov 2014.03.19. 10:26:46

@Kommédiás:
arról nem is beszélve, hogy: miért nem lépték meg ezeket (vagy legalább egy részüket), amikor volt rá lehetőségük??? mostr jönnek a 100E nettó minimálbérrel, miért nem emeltek rendesen akkoriban?

Netuddki. 2014.03.19. 10:30:01

@Kivlov: "Ezzel is csak az a baj, hogy amikor kormányon voltak, akkor sem tudtak mást csinálni, mint orbánozni…"

Kéne neked kavinton. Az elmút8évben aki "orbánozott" az pont az orbán volt.
Ettől függetlenül valóban nem sok mindent csináltak. De most se töri egyik párt se annyira magát a valódi problémák megoldásában. Agyonadóztatás, adóelkerülés, közpénzlopás, korrupció...

Ben Franklin 2014.03.19. 10:30:56

@Kommédiás: 'azt nem hagynám figyelmen kívül, hogy a 2002-2010 között nagyjából 10000-rel csökkent a kórházi ágyak száma...'

hogy a szegínygyerekeknek legyen hol aludni!!!!

Kommédiás 2014.03.19. 10:36:07

@Ben Franklin: Ben! A szegény gyermekeket majd a Szabó Timike fogja etetni! ;-)

Kivlov 2014.03.19. 10:36:10

@kovi1970:
inkább neked kéne. :D

dr kíváncsivagyok 2014.03.19. 10:38:43

@nu pagagyí:
"A hvg.hu cikke szerint a "kormányzati körökből" olyan információk érkeznek a piac szereplőihez, hogy azon gondolkodnak, a dohánypiachoz hasonlóan állami monopóliummá tegye a szeszes italok árusítását a választások után."

Még nem gazdagodtak meg eléggé,..vagy még van néhány fideszgyík aki nem kapott a kozosbol ?

Juhász Péter (LMP) 2014.03.19. 10:40:49

@hansoloo: A blogokat nem arra értettem, hogy attól lesz hiteles a hír. De ne legyünk már ennyire feledékenyek: hatalomra kerültek, hetekig ment a maszat, majd az EU bejelentette, hogy nem fogadja el azt az ötletet, hogy Orbánék áthágják a hiányszámokat. Akkor hazajöttek, és utána indult az elmúltnyolcévezés és a nemmexorítás. Mert ők kb azt gondolták, hogy elengedik a hiányt, abból talán lesz valami kis növekedés, és az elég. Gyurcsány nem tudom hogy jön ide, azzal a logikával nem tudok mit kezdeni, hogy ha valaki kritizálja Viktort, arra az a reakció, hogy bezzeg a Gyurcsány. Még ha igaz is, amit mondasz róla, nem ide tartozik.

Juhász Péter (LMP) 2014.03.19. 10:41:32

@Ben Franklin: Ejnye, mit hallok? Senki sem kíváncsi programokra? Akkor elég, ha a kedves vezető kezében jól áll a böllérkés, és ért a zemberek nyelvén? :)

dr kíváncsivagyok 2014.03.19. 10:44:09

@Arni83:
Neked Trollkám bezzeg ez jutott :

Selmczi Gabriella
Schmitt Pál
Papcsák Ferenc
Kósa Lajos
Szijjártó Péter
Budai Gyula
Semlyén Zsolt

Micsoda kiváló emberek !

Ben Franklin 2014.03.19. 10:44:14

@Juhász Péter (LMP): pontosan. 8 évet kormányzott kinek magyarázzon? tolvaj ballibeknek? minek? 3/4 megvan nélkülük is.

dr kíváncsivagyok 2014.03.19. 10:47:40

@Ben Franklin:
" a 2006os programból öszöd lett 2 hónap múlva meg államcsőd"

Ezt hogy sikerult osszemosnod ?

dr kíváncsivagyok 2014.03.19. 10:52:49

@Ben Franklin:
" tolvaj ballibeknek? "

Ha jól értem , te most 10 - 100 milliókról ugatsz...
Beszélnél a 4 év alatt ellopott 100- 500 MILLIÁRDOKRÓL is ???

♔batyu♔ 2014.03.19. 10:54:20

Minek a program? A ballibsiknek mindig is kiváló programjaik voltak, nyilván most is az van és hol vannak? A kukában.

Maradnak a kukában? Igen.

A titkot nem programnak, hanem teljesítménynek és bizalomnak hívják.

Na ez van program helyett Orbánéknak.

Ben Franklin 2014.03.19. 10:59:33

@dr kíváncsivagyok: erről beszélek /mai termés/

'Szarházy szerint mi vagyunk a bűnözők, nem az általunk leleplezett, 120 milliót összelopó Kőhegyi'

+

index.hu/belfold/2014/03/19/tobb_mszp-snek_is_lehet_afrikai_utleve/

Hogy sipákolt a sok emeszpés amikor gyöngyösi tudni akarta a parlamenti képviselők állampolgárságát....

...a hölye náci!

nu pagagyí 2014.03.19. 11:06:01

@Kivlov: Ha a Simicskára bízott 430 milliárd hatékonyságát vizsgáljuk, akkor látható, hogy van tartalék. Munkára lehet fogni a hirtelen meggazdagodott "nemzeti" tőkéseket: adófizetéssel és munkahelyteremtéssel bizonyítsák, hogy megérdemelten jutottak a mutyivagyonhoz. Le lehet építeni a felesleges pénznyelő vízfejeket, mint a Klik, plázabizottság, kerékpárügyi kormánybiztosság, nyelv(!)stratégiai intézet, MMA, "veritas", kötelező kamarák, OBH, közmédia, koncessziós mutyivilág, tisztességes közbeszerzések stb.

A legnagyobb forrás persze az emberek felszabadítása a Fidesz által kiépített fasiszta jellegű államszervezet uralma alól, aminek kb. olyan hatása lehet, mint a háztáji gazdaságnak és a melléküzemágaknak a cucilizmus idején.

♔batyu♔ 2014.03.19. 11:07:46

@Ben Franklin: Tele lehetnek ezek Izraeli és afrikai útlevéllel.

Nyilván ezek nem adják ki őket. ha lebuknak.

Kommédiás 2014.03.19. 11:09:50

@nu pagagyí: 430 milliárd! :)

Szép nagy szám...de a mutyizáson kívül van valami értelmes érvetek is? Vagy csak ugyanazt a csontot rágjátok???

Ben Franklin 2014.03.19. 11:11:27

@Kommédiás: Tegnap arról ment a téma hogy 2010 óta 8 millió magyar vándorolt ki = zorbán miatt.

Persze ez a +23 millió románnal még mindig + 15 millió.

Kivlov 2014.03.19. 11:13:15

@nu pagagyí:
a vízfejet a vörösök is leépíthették volna. nem tették.

dr kíváncsivagyok (törölt) 2014.03.19. 11:13:21

A bissau-guineai kormány irodát nyitott a Jókai utcai MSZP székházban!

Rémbódess 2014.03.19. 11:32:04

@Ben Franklin: "a 2006os programból öszöd lett 2 hónap múlva meg államcsőd "

Lemaradtam valamiről? Akkoriban nem kaptak a közalkalmazottak fizetést? Nem hozott nyugdíjat a postás? Nem törlesztettünk a lejáró adósságainkat? Gyere, meséld el azt az államcsődöt!

Ben Franklin 2014.03.19. 11:36:32

@Rémbódess: öszöd lett 2 hónap múlva meg államcsőd később

Rémbódess 2014.03.19. 11:39:56

@Ben Franklin: Később, mikor? Mikor volt az, hogy nem kaptak a közalkalmazottak fizetést? Nem hozott nyugdíjat a postás? Nem törlesztettünk a lejáró adósságainkat? Mert ezek az államcsőd alapvető ismérvei...

Ben Franklin 2014.03.19. 11:41:47

@Rémbódess: nem, nem ezek az államcsőd ismérvei, hanem az hogy senkinek nem kell a magyar állampapír

tobeor (törölt) 2014.03.19. 11:44:45

@Rémbódess: Gyakorlatilag fizetésképtelenné vált az ország. Ha nem jött volna az IMF, akkor bizony nem hozta volna a nyugdíjat a postás, nem kaptak volna fizetést a közalkalmazottak.

♔batyu♔ 2014.03.19. 11:53:29

@tobeor: A srác azt hiszi, az IMF hitel elismerés volt Gyurcsányék politikájának. Gyurcsányék nyilván az egészből csak az alacsony kamatot hangsúlyozták.

Ben Franklin 2014.03.19. 12:01:38

@♔batyu♔: Ezeknek az okosaknak azt szoktam mondani, hogy hogy lehet, hogy a nagyondrága fidesz hitel se 98-02ben, se 2010 óta nem növelte a hitel ÁLLOMÁNYT, a nagyonolcsó MSZP-SZADESZ szakértői hitel meg úgy 30%-kal dobta meg?

tobeor (törölt) 2014.03.19. 12:09:38

@♔batyu♔: Arról lehet felismerni a komcsikat, hogy meg vannak róla győződve, hogy az IMF hitel az valami pozitív dolog.

Rémbódess 2014.03.19. 12:18:48

@tobeor: "Ha nem jött volna az IMF..."

De jött...

Most helyezd a fenti gondolatmenetedet az alábbi kontextusba:

Most is államcsőd van, hiszen ha nem jönnek a piacról a befektetők, akik horror kamatfelárért finanszírozzák az országot, akkor bizony nem hozná a nyugdíjat a postás, nem kapnának fizetést a közalkalmazottak.

Ugye érted, hogy hol a hiba az érvelésedben?

Rémbódess 2014.03.19. 12:19:51

@tobeor: "Arról lehet felismerni a komcsikat, hogy meg vannak róla győződve, hogy az IMF hitel az valami pozitív dolog."

A pénzügyi analfabétákat meg onnan lehet felismerni, hogy egy olcsó hitelt egy drágábbal váltanak ki. Vagy ha nem is ők váltják ki személyesen, akkor örülnek neki.

Ben Franklin 2014.03.19. 12:20:40

@Rémbódess: 'Ugye érted, hogy hol a hiba az érvelésedben?'

A hiba a te fejedben van. A piaci finanszírozás a világ legtermészetesebb dolga, az IMF finanszírozás meg a csőd.

Rémbódess 2014.03.19. 12:20:50

@Ben Franklin: Hát, ha nem számoljuk azt a 3000 milliárdot, amennyi hitelt nem kellett felvenniük, mert helyette inkább a nyugdíjpénztárból "vették fel"...

Ben Franklin 2014.03.19. 12:21:18

@Rémbódess: .........:DDDDDD
'A pénzügyi analfabétákat meg onnan lehet felismerni, hogy egy olcsó hitelt egy drágábbal váltanak ki.'

Ezeknek az okosaknak azt szoktam mondani, hogy hogy lehet, hogy a nagyondrága fidesz hitel se 98-02ben, se 2010 óta nem növelte a hitel ÁLLOMÁNYT, a nagyonolcsó MSZP-SZADESZ szakértői hitel meg úgy 30%-kal dobta meg?

Rémbódess 2014.03.19. 12:21:53

@Ben Franklin: Azt hiszem, itt szállok ki a diskurzusból. Mivel nincs nálam a barlangász felszerelésem, ezért vannak azok a szintek, ahová már én sem tudok leereszkedni...

Ben Franklin 2014.03.19. 12:23:26

@Rémbódess: Igy van azt senki se számolja.

Rémbódess 2014.03.19. 12:31:31

@Ben Franklin: " A piaci finanszírozás a világ legtermészetesebb dolga, az IMF finanszírozás meg a csőd."

Na, csak nem bírom megállni, a többiek meg majd rám szólnak, hogy ne etessek... :-)

"Ha az IMF hitel maga a Sátán ürüléke, ami felperzseli a földet, akkor azt áruld el nekem, hogy mikor Orbánék megtalálták a kasszában a felvett IMF hitel nagy részét érintetlenül, akkor miért nem igyekeztek azonmód visszafizetni és így lezárni a dolgot? Ehelyett jól elköltötték MOL-részvényre (azóta is bukóban). Tehát a te érvelésed szerint az lett volna a normális, hogy azonnal visszafizetik, a MOL-os részvényügyletre meg piaci alapon bocsájtanak ki részvényt. Akkor miért nem ez történt???

1. lehetőség: idoljaid is tudják, hogy az IMF pénze nem jó, de ennek ellenére pénzügyi analfabéták és mint olyanok nem alkalmasak a gazdasági folyamatok reális értékelésére.
2. lehetőség: "az IMF finanszírozás meg a csőd" kijelentésed egyszerűen nem igaz.

Választasz ezek közül vagy válasszak inkább én?

Rémbódess 2014.03.19. 12:32:57

"a MOL-os részvényügyletre meg piaci alapon bocsájtanak ki részvényt." itt a végén lévő részvény helyett kötvényt kell érteni, mégpedig államkötvényt. Ezt kicsit túltoltam a nagy sietségben... :-)

tobeor (törölt) 2014.03.19. 12:37:55

@Rémbódess: Arra van kitalálva az IMF, hogy csődbe jutott államokat finanszírozzon, hogy azok ne tegyenek kárt a kapcsolódó országokban/gazdaságokban.
Az IMF gyakorlatilag csődgondnok.

Ben Franklin 2014.03.19. 12:37:55

@Rémbódess: 'mikor Orbánék megtalálták a kasszában a felvett IMF hitel nagy részét érintetlenül, akkor miért nem igyekeztek azonmód visszafizetni és így lezárni a dolgot?'

pontosan ezt tették.

Ben Franklin 2014.03.19. 12:38:42

'miért nem igyekeztek azonmód visszafizetni és így lezárni a dolgot?'

pontosan így tettek.

Rémbódess 2014.03.19. 12:44:56

De hogy ne mondhasd azt, hogy a mocskos ballib origo ferdít, itt egy másik:
hetivalasz.hu/itthon/aprilis-vegere-szuletett-meg-az-egyezseg-38083

Ben Franklin 2014.03.19. 12:50:42

@Rémbódess: Igen, és? Fix futamidejü hitelt a futamidő lejártakor KELL vissszafizetni.

Rémbódess 2014.03.19. 12:58:29

@Ben Franklin: Terelsz itt össze-vissza. Két hozzászólással ezelőtt azt mondtad*, hogy azonmód visszafizették az IMF-hitelt. Mikor belevertem az orrodat ebbe a látványos kamuba, akkor meg elkezdesz terelni. Innentől kezdve nem vagy komolyan vehető vitapartner.

*hazudtad

Ben Franklin 2014.03.19. 13:19:37

@Rémbódess: 'Két hozzászólással ezelőtt azt mondtad*, hogy azonmód visszafizették az IMF-hitelt.'

Igy is volt. Azonmód amint lehetett.

Rémbódess 2014.03.19. 13:35:43

Ok, akkor nézzük eme prudens gazdaságpolitika gyakorlati megvalósulását:

Találnak egy rakat pénzt a spájzban, amit nem kell azonnal visszafizetni, hanem ráérnek mondjuk egy év múlva.

Lehetséges megoldások:
1. Ott hagyják, ahol találták, majd amikor lejár az egy év, visszaadják, hogy köszi, akkor ennyi volt és kifizetik rá az alacsony kamatot. A pénzt folyószámlán tartották, nem dolgozott.
2. Mivel tudják, hogy egy év múlva vissza kell adniuk, ezért gyorsan befektetik, hogy legalább egy kicsit dolgozzon az a pénz, ennyivel is beljebb vannak, amikor kamatostul kell törleszteni.
3. Valamifajta gazdaságfejlesztési programot finanszíroznak vele, hogy esetleg hosszú távon könnyítsenek az ország helyzetén.
4. Folyó fizetési hiányt pótolnak vele, addig sem kell a piacról drágán finanszírozni az országot.
5. Elbasszák a pénzt egy bukó ügyletre (lásd még: "eltőzsdézték"), majd egy év múlva a visszafizetést már a piacról felvett, magasabb kamatú kötvénykibocsájtásból fedezik.

Ez gyakorlatilag az öt legegyszerűbb forgatókönyv volt, amiből a jelenlegi állás szerint sikerült a legrosszabbat választani.
süti beállítások módosítása