Orbán Viktor videót készített arról, hogyan reagált az ukrán válságra. A videó egyértelműen kampánycélokat szolgál, azt jelzi, hogy a miniszterelnök kézben tartja a dolgokat, az ország felkészült a váratlan helyzetekre Orbán irányítása alatt. Láttunk már ilyet havazás, ónos eső és árvíz idején is. De mennyire hatásos ez a kampányeszköz?
Ha Magyarországot katasztrófaveszély fenyegeti, Orbán ember a gáton. Politikusok gyakran szoktak árvíz idején gumicsizmát húzni és homokzsákot pakolni, majd amikor elkészült a kellő mennyiségű fotó, hazamenni. Orbán Viktort sem faragták más fából, csak stábja tökélyre fejlesztette ezt, rájátszva arra, hogy Orbán egyébként is egy "csinálós" típusú ember, aki még nyolc év miniszterelnökség után sem kelti egy bürokrata benyomását. Az eszközzel önmagában nincsen nagy baj: persze többre mentünk volna árvíz idején azzal, ha mondjuk Bajnai Gordon és Vona Gábor felajánl fejenként 500-500 ezer forintot védekezésre néhány óra lapátolás helyett. De ilyenkor a lapátolás pontosan ugyanolyan kampányeszköz, mint a lakossági fórum vagy a választási plakát.
Katasztrófahelyzetekre egyébként igaz, hogy ha egy regnáló politikus jól kezeli őket, sokat nyerhet. Obama például a 2012-es választások előtt jól kezelte a Sandy hurrikán okozta sokkot, hozott is neki népszerűséget rendesen, még ha az ilyesmi nehezen is mérhető tudományos módszerrel. Csakhogy a katasztrófa most nem nálunk van, hanem Ukrajnában. (A mai alku ellenére nyugodtan lehet katasztrófának nevezni, ami Ukrajnában történt és történik.) Óvatosan kell tehát azzal bánni, hogyan reagál a politikus. Orbánnak nyilván nem kedvez, hogy éppen a paksi megállapodás idején van folyamatosan arról szó, hogyan hálózzák be az orosz érdekek Ukrajnát, hogyan próbál Putyin Nyugatra terjeszkedni. Nem nehéz így párhuzamot látni Magyarország és keleti szomszédunk között: csak míg ők eddig is a csapdában vergődtek, mi most sétálunk bele, ráadásul önként - mondhatná és mondja az ellenzék.
Más ez tehát, mint a védekezés a hóvihar idején - amikor Orbán stábja egyébként azzal hibázott, hogy egy igen nehezen hihető sztorit (egy stoppos felvételét) filmesítettek meg, ami közepesen sem tűnt spontánnak. Most pedig az lehet az egyébként sokkal súlyosabb probléma, hogy ebben a sztoriban egyáltalán nem vagyunk semleges szereplők. A kormány éppen az oroszokkal köti meg az "évszázad üzletét" (kérdés persze, kinek lesz az), a jobboldal pedig szemmel láthatólag problémákkal küzd annak kapcsán, hogyan lesz védhető sztori a kormány újonnan jött oroszbarátságból. Szerencséjükre egyelőre az ellenzék ezt a helyzetet sem tudja kihasználni, tegyük hozzá, nem is lenne szép dolog belpolitikai kampánnyá silányítani az ukrajnai történéseket. Orbán viszont pontosan ezt csinálja, ezért írja Bede Márton, hogy bármiből képes politikai hasznot húzni.
Röviden tehát arról van szó, hogy ilyen politikai PR-akció meglehetősen visszás: a saját tábornak képes bizonyítani, hogy "a kormányfő a helyén van", míg az Orbánt kritikusabban szemlélők szemében nyerészkedésnek tűnhet az ilyesmi. Én azt gondolom, hogy semmi probléma az ilyen videókkal.
A probléma jelen esetben azzal van, hogy kizárólag ez a kormányfő reakciója az ukrajnai eseményekre.
Ha tetszett a bejegyzés, lájkold a Kampányblogot a Facebookon!