31 párt állíthat országos listát az ajánlásokból, ha mindnek sikerül 27 egyéni választókörzetben jelöltet állítania. Még ha ez utóbbi kétséges is, az már biztos, hogy a szavazólapunk hosszabb lesz, mint a kínai nagy fal összenyomva, az ellenzéki pártok pedig nemcsak a számukra rossz sorrend (ez vakszerencse, illetve szerencsétlenség), hanem a különböző kamupártok miatt is szavazatokat fognak veszteni.
Nem hallott még a Határon Túli Magyarok Pártjáról? Ismeretlen az Európai Roma Keresztények Jobblétéért Demokratikus Pártja? Fogalma sincs, mi a Rend, Szabadság, Jólét Párt? Nincs egyedül: ha ön politológus lenne, akkor sem lenne másképp. Sokan és sokféleképpen akadtak már ki azon, hogy az új választási törvény kifejezetten kedvez a valós támogatottsággal nem rendelkező kamupártoknak. Nekik ugyanis 16 ezer aláírást kellett összeszedniük úgy, hogy egy választó bármennyi pártnak aláírhat. Ha emellett sikerül 27 egyéni választókörzetben is jelöltet állítaniuk, százmillió forintokat költhetnek el lényegében ellenőrizetlenül, közpénzből. A mi pénzünkből.
Képzeljük el ugyanis, hogy mi vagyunk a mighty Állami Számevőszék, amelynek feladata a pártok gazdálkodásának ellenőrzése. Látjuk, hogy a kiváló "Magyar Gazdaság Párt" (tényleg van ilyen) meglehetősen sokat költött a kampányban, rá is kérdezünk, mi került ennyibe. Ők azt állítják, hogy 25 millió forintot költöttek kreatívokra, 10 milliót szórólapokra, 30 milliót aktivistákra és 80 milliót médiavásárlásra. Utóbbi költést még csak-csak ellenőrizni tudjuk - a médiumoknak listaáron kell adniuk a felületet - előbbi hármat azonban nem. Hogyan ítéljük meg, ért-e az a néhány grafittal rajzolt szörnyűség, amit kamupártunk kreatívnak csúfol, 25 millát? Hogyan tudjuk bizonyítani, hogy a grafikus cég nem 500 ezer forintért csinálta, hogy aztán felezzék a fennmaradó 24,5 milliót? Lényegében sehogy. Úgyhogy most szépen kidob az állam az ablakon összesen néhány milliárd, esetleg tízmilliárd forintot kamupártokra a mi pénzünkből, ezúton is köszönjük neki. Hozhatnék néhány populista példát arra, hogy mire kéne inkább (lélegeztetőgép) ezt a pénzt költeni Seres Máriák zsebének tömködése helyett, de ezt most kihagynám.
Foglalkozzunk inkább a további veszélyekkel, már ami a választások tisztaságát illeti. A szavazók kapnak majd egy maximum 31, de nem sokkal kevesebb pártból álló listát, hogy ezen ikszeljék be a nekik tetsző pártot. Lesz köztük például olyan, hogy "Együtt 2014 Párt", és aki azt hiszi, hogy ezzel Bajnai Gordonra szavaz, az már oda is adta voksát - Schmuck Andornak. Ezt a pártot ugyanis ő jegyezte be, még Bajaniék előtt, akikre most a rövid nevű "Magyar Szocialista Párt, Együtt - A Korszakváltók Pártja, Demokratikus Koalíció, Pártbeszéd Magyarországért Párt, Magyar Liberális Párt" néven tud szavazni, már aki akar. De lesz például Összefogás Párt is, amit a korábbi monoki polgármester, Szepessy Zsolt jegyzett be még az "ellenzéki" Összefogás előtt. Akit tehát megkeverne, hogy a Mesterházy-Bajnai tengely ezzel a címszóval kampányol, szintén adhat egy-két elveszett voksot Szepessyéknek. Ráadásul a törpepártokra leadott szavazat valójában igen könnyen vándorol a Fideszhez - illetve a választókörzet győzteséhez -, még akkor is, ha a szavazópolgár célja épp, hogy nem a kormánypárt támogatása volt. Hogy miért van ez így, az itt van érthetően elmagyarázva.
Másképpen fogalmazva: a Fidesz nagyon jól jár azzal, hogy egy nagyon hosszú, az ellenzéki voksokat vélhetően nemcsak félreértésből megosztó szavazólappal szembesülnek majd a választók április 6-án. És itt lehet feltenni azt a kérdést, hogy mégis honnan az ördögből sikerült ennek a sok, soha nem létezett pártnak összeszednie a kellő mennyiségű aláírást, amikor mondjuk a számomra egyáltalán nem szimpatikus, de kétségkívül nagyobb ismertséggel rendelkező 4K!-nak ez nem jött össze? Nem lennék meglepve, ha hasonló ajánlás-biznisz zajlott volna, mint a kopogtatócédulás rendszer idején, csak most nagyobb tételben. Ezt pedig választási csalásnak hívják, ami persze minden szavazásnál jelen volt kisebb-nagyobb mértékben, de ennyire általánossá aligha vált a rendszerváltás óta.
A kormánypárt érdekei szerint megszabott választókörzetek, a kampány korlátozása, az állami szervek a Fidesznek kedvező működése a kampányban, a kamupártok bőkezű támogatása, az álcivil szervezetek ellenőrizetlen pénzköltése abszolút megalapozzák azt a gyanút, hogy 2014 áprilisában nem lesz tiszta választás Magyarországon. Ami azért is furcsa, mert a közvélemény-kutatások alapján a Fidesz fölényesen vezet, elvben nem lenne szüksége ilyen eszközök alkalmazására. Persze lehet, hogy biztosra mennek, és tudjuk: az sem mindegy, hogy feles vagy kétharmados többséggel jut egy párt hatalomra. Mert kétharmad nélkül például nem lehet majd variálni a 2018-as választási szabályokon...
Ha érdekesnek találtad a bejegyzést, lájkold a Politikai kampányt a Facebookon!